Wat doet een Burn-Out coach?

Voorkomen of herstellen

Veel mensen ervaren chronische stressklachten, overspannenheid of burn-out. Vaak vinden ze hun weg naar coaches of hulpverleners die wel kennis hebben van stressklachten maar niet gespecialiseerd zijn in burn-outklachten Vaak gaan zij intuïtief te werk in hun pogingen om het herstel te bevorderen. Met intuïtief werken is in principe niets mis maar tegelijkertijd vraagt burn-out om een specifieke aanpak.

Burn-out coaching is erop gericht om mensen te ondersteunen bij het voorkomen van burn-out of bij het herstellen na burn-out.

Stress

Stress is eigenlijk gewoon spanning. Je hebt altijd een beetje spanning nodig om goed te kunnen functioneren. Deze spanning zorgt er namelijk voor dat je lichaam klaar is voor actie. Pas wanneer er op de lange termijn te veel spanning aanwezig is, kan dit leiden tot klachten.

Je lichaam maakt geen onderscheid tussen een deadline die je niet haalt of een levensbedreigende situatie. Stress helpt je lichaam door zich klaar te maken om te vechten of te vluchten. Je hersenen geven een signaal af waardoor je lichaam het hormoon adrenaline gaat maken. Hierdoor gaat je hart sneller kloppen, je ademhaling gaat sneller en je spieren spannen zich aan. Op die manier kun je optimaal reageren op het ‘gevaar’. Als het gevaar op korte termijn nog niet geweken is, maakt je lichaam ook nog cortisol aan, een ander stresshormoon dat je ‘paraat’ houdt.

De effecten zijn normaal gesproken van korte duur, waarna je lichaam even de tijd nodig heeft om zich te herstellen. Als de stress te lang aanhoudt, kun je overspannen raken of een burn-out krijgen.

Kan ik je van dienst zijn?

Geef gerust een seintje.